vrijdag 30 maart 2018

Over scheerschuim, jaszakschatten en coole installaties

Vakantie betekent hier meestal heerlijk luieren, knutselen en kliederen. Nu de hype van het slijm maken wat is gaan liggen, zijn scheerschuim en natuurzeep aan de beurt. Oh ja, en karton, dat blijft hier gewoon een topper.

Schilderen met scheerschuim


Supertof om te doen en nog eens eenvoudig ook. Neem een grote schaal en voorzie deze van een laagje bakpapier. Een heerlijke laag scheerschuim erop en dan verf in alle kleurtjes van de regenboog toevoegen (Tenzij je een ietwat ingetogener kleurenpatroon wenst natuurlijk). Met een tandenstoker teken je leuke lijnen. Leg nu je vorm (wij kozen voor dolfijnen en schildpadden) of je tekenpapier (dan kan je nadien volgens je eigen fantasie vormen knippen) op het scheerschuim en duw zachtjes. Haal het papier weg, draai het om. Verwijder nu met een klein trekkertje het teveel aan scheerschuim en geniet van het mooi kleurenpatroon.

 


 




Een wolmanteltje maken voor jaszakschatten


Het stond al even op het verlanglijstje: zachte wolmanteltjes maken voor de jaszakschatten (lees stenen en gruis dat op onverklaarbare - niet dus - wijze in de jaszakken belandt). Met natuurzeep, warm water en wolvilt gingen we aan de slag. 
Maak de wol nat en wrijf de wolvezels stevig in elkaar met behulp van het water en de natuurzeep. Neem een jaszakschat of steen naar wens en 'boetseer' de in elkaar gewreven vezels rond de steen. 
Laat goed drogen. 

Nog een leuke knutseltip is gezichten en figuren tekenen op de stenen en zo je eigen vertelstenen maken.



Coole installatie




Tot slot een coole installatie waar je alvast een portie doorzettingvermogen, zorgvuldigheid en geduld voor nodig hebt. Jef kwam een tijdje terug met het plan om een snoepjesautomaat te maken. Met behulp van de filmpjes van Mini Gear op You Tube ging hij aan de slag. Genieten was het! De kauwgomballenautomaat werkt!

Nu maar eens verder werk maken van onze Oreo-automaat... 

Andere leuk knutselideetjes voor regenachtige en zonnige dagen nodig? Neem gerust een kijkje bij het DIY - alfabet.

Have fun!


vrijdag 23 maart 2018

Kracht

Krijger I


Wat een heerlijk seizoen is dit toch. Hoewel er buiten nog een stevige bries staat en het weer kan keren met de minuut, laat het zonnetje zich al wat vaker zien en kunnen wij en de natuur genieten van haar warme zonnekracht. 

Maar wat betekent kracht nu eigenlijk? Deze week dook ik in boeken en kaartensets op zoek naar kracht. Kracht betekent heel wat. Misschien vind je het prettig om de onderstaande kaarten - uitgegeven door ACT on Virtues - even van dichterbij te bekijken en een zin te kiezen die jou meteen in het oog springt. 

 
 


Heb je een zin gekozen?
Dan is het nu tijd voor Krijger I, een krachtige yogahouding voor klein en groot.
Houd je zin in gedachten of schrijf je zin even op een blaadje.

Ga rechtop staan in de berghouding. 
Zet één been schuin naar achteren, zo ver als je kunt, zonder te vallen. 
Je heupen kijken naar de korte kant van de mat. Op een uitademing buig je de knie van je voorste been. 
Je knie blijft mooi boven je enkel. 
Controleer nog even of je heupen nog steeds naar de korte kant van de mat kijken. 
Op een inademing breng je nu je beide armen langs je oren gestrekt in de lucht. 
Kijk voor je of zet moed in en kijk even naar je vingertoppen. Adem goed door. 
Zeg nu de zin die je gekozen hebt. Doe dit met een krachtige stem!
Op een uitademing breng je dan je armen opnieuw langs je lichaam. 
Kom rustig terug naar berghouding en doe nu de oefening opnieuw met het andere been.



Een krijger is krachtig, moedig en heeft heel wat zelfvertrouwen. Hij  is gefocust en geconcentreerd. Krijger I doet een beroep op de kracht in de benen. Door je voeten stevig op de grond te plaatsen en je bewust te worden van dit contact met de aarde, is de Krijger een houding die grondend werkt. Bovendien opent hij de borst waardoor je dieper kan ademen en geeft hij je zelfvertrouwen, moed en kracht.




Lentekriebels

Yogafun voor het hele gezin


Yoga betekent verbinding, verbinding maken met jezelf en met de wereld rondom jou. En zeg nu zelf, wat is er leuker dan samen spelen, samen genieten, samen lachen. De vakantie staat bijna voor de deur. Tijd om het 'moeten' even los te laten en elkaar te 'ont-moeten' via spel, yoga, massage, kletsvragen en creativiteit. 

Lentekriebels is een yogaspel. Naast een massage- en een droomverhaal, vind je ook kletsvragen, yogahoudingen en creatieve ideetjes terug op de opdrachtkaartjes. Het spel nodigt uit om naar binnen te keren, creativiteit te laten stromen, in contact te komen met je adem, te ontladen en via gerichte aandacht rust te vinden in jezelf.

Er zijn verschillende manieren waarop je het spel kan spelen. Deze staan allemaal omschreven op het eerste opdrachtenblad. Bij het printen kies je best "liggend". Zo komen de kaartjes mooier tot hun recht.

Veel plezier met het spel en geniet van je eigen unieke ontdekkingsreis en elkaar! 





dinsdag 13 maart 2018

Stap voor stap... concentratie, geduld en doorzetten op en van de yogamat

Er mag geen vlieg passeren, of hij heeft ze gezien...
Stop met wiebelen en friemelen...
Zij is zo snel afgeleid...
De dingen die hij leuk vindt, gaan vanzelf... de rest is andere koek

Het lukt me toch nooit...
Ik voel me boos...
Ik word hier zenuwachtig van...

Klinkt dit bekend in de oren? Lees dan gerust even verder en ontdek hoe je de concentratie, het geduld en het doorzettingsvermogen van je kind of je leerlingen kan aanscherpen en ondersteunen met behulp van enkele eenvoudige oefeningen die je zowel thuis als in de klas kan inzetten.

De oefeningen worden nog krachtiger als je ze koppelt aan een concrete situatie. Zo zou je je kind of je leerlingen eerst kunnen uitnodigen om even na te denken over een situatie waarin aandacht en concentratie,geduld en doorzettingsvermogen een belangrijke rol spelen. 

Lotusbloem

1. Ga in kleermakerszit zitten en maak je rug mooi lang. 
    OF
Ga op een stoel zitten en plaats beide voeten stevig op de grond. Maak je rug mooi lang.

2. Breng je vingers en handpalmen tegen elkaar voor je hart. 

3. Sluit je ogen en zeg: "Ik richt mijn aandacht op één punt." 

4. Adem in en strek je armen boven je hoofd. Open nu je handen zoals een bloem haar bloemblaadjes opent. Houd je pink en je duimen wel tegen elkaar. 

5. Kijk naar de bloem die je boven je hoofd gevormd hebt en adem rustig in en uit. 

6. Houd je aandacht bij de bloem. Welke kleur heeft jouw bloem?

7. Breng je handen terug tegen elkaar en sluit je bloemblaadjes. Op een uitademing breng je je handen terug voor je borst.

8. Sluit je ogen en zeg: "Ik richt mijn aandacht op één punt."

9. Herhaal deze oefening nog twee keer.





De Gemakkelijke Zithouding of kleermakerszit wordt vaak aan het begin of aan het einde van een yogales of tijdens meditatie gebruikt. De houding nodigt uit om met je aandacht naar binnen te keren.
De Lotus Mudra is een prachtige mudra vernoemd naar de lotusbloem, die zich door de modder een weg baant naar het daglicht en daar stralend haar bloemblaadjes opent.

De pinken en de duimen tegen elkaar houden en zo de handen openen tot een prachtige bloem, verscherpt de concentratie en de aandacht. Bovendien worden doorzettingsvermogen en geduld gestimuleerd wanneer een tweede of een derde poging nodig zijn om een mooie bloem te vormen.





Boom met variatie

1. Ga rechtop staan in de Berghouding Tadasana.

2. Zorg ervoor dat je met beide benen stevig op de grond staat.

3. Stel je voor dat je een boom bent en voel hoe je wortels stevig in de aarde groeien. Sluit je ogen en zeg: "Aandacht helpt me om stevig met beide voeten op de grond te staan."

4. Breng nu uitademend de aandacht naar je linkerbeen.

5. Op een inademing buig je je knie van je rechterbeen zodat je je enkel kan vastpakken.

6. Plaats nu de onderkant van je rechtervoet tegen de binnenkant van je linker dijbeen. Je tenen wijzen naar beneden en je knie naar buiten. Als dit moeilijk is, kun je je rechtervoet ook tegen de binnenkant van je linker onderbeen plaatsten of je tenen op de grond en je voet tegen de enkel. Hou je knieën wel vrij!


7. Zet je handen in Anjali Mudra, je handpalmen tegen elkaar voor je borst.

8.Adem in en strek je armen uit boven je hoofd. Richt je aandacht op een vast punt voor je.

9. Ontspan je schouders en adem rustig door.

10. Op een uitademing breng je je handen en je been weer rustig naar beneden.


11. Herhaal nu de oefening met het andere been.

Erg leuk om te doen en een schitterende manier om kinderen zelf het verschil te laten opmerken tussen dingen met en zonder aandacht doen, en hen te laten ervaren hoe aandacht en geduld hen kunnen ondersteunen bij hun taak is hen eerst een prentje geven van de boomhouding en hen uitnodigen om zo te gaan staan. Vaak merk je dan meteen heel wat gewiebel en gegiechel op. Vervolgens begeleid je hen stap voor stap in de houding zoals hierboven beschreven staat. Als je de houding met aandacht uitvoert, gaat ze namelijk een pak makkelijker. Neem even de tijd om dit met je kind of je leerlingen te bespreken. Wat heeft het / hebben ze gevoeld? Wat heeft het / hebben ze opgemerkt?




Vrksasana (Boomhouding) is een houding die je helpt om in balans te komen, zowel lichamelijk als geestelijk. De houding geeft rust, zorgt voor evenwichtigheid en vergroot concentratie en aandacht.Bovendien zorgt de houding voor sterke benen en een sterke ruggengraat. 


 Mogelijk heb je meerdere pogingen nodig om als een mooie stevige boom te gaan staan. Lukt het jou om door te zetten?






Veel plezier met de oefeningen!

Misschien vind je dit ook leuk?
de ooievaar en mediteren met een steen 

vrijdag 23 februari 2018

Nieuwe reeks tieneryoga



Nieuwe reeks!



Dinsdag

27/03, 17/04, 1/05, 15/05 en 29/05
telkens van 17 uur 15 tot 18 uur 15







Yoga is er voor iedereen, dus ook voor jou! En weet je wat, yoga voor jongeren wordt steeds populairder. Je hoeft echt geen wierookstokjes te branden, maatje 36 te hebben, niet als een slangenmens te kunnen kronkelen of vegetarisch te eten om te kunnen genieten van tieneryoga en de positieve effecten ervan op je lichaam en geest te ervaren. Of zoals Rosalinda Weel het zo mooi omschrijft:

" Nee, yoga is geen strenge of extreme lifestyle zoals je dat weleens in grappige films op televisie ziet, waarbij je per se tofoe moet eten in plaats van vlees, een moestuin moet hebben, zelf kleding moet maken of samen met de hele familie mantra's zingt voor het slapengaan. Voor yoga hoef je echt niet je leven drastisch te veranderen of een bepaald persoon te zijn. Het heeft ook niets met religie of geloof te maken. Yoga is meer een manier van ontspannen en bewust zijn. En daar kun je elke dag mee bezig zijn. Of één keer per week. Net waar jij je fijn bij voelt."

Vaak moeten jongeren aansluiten bij een groep voor volwassenen. Maar, zeg nu zelf, het is toch veel fijner om met leeftijdsgenoten yoga te beoefenen. Dit kan bij Snubbelbubbel. Tijdens onze yogalessen komen enkele universele thema's aan bod: uniek zijn, liefde voor jezelf en je omgeving, balans, kracht, zelfvertrouwen, vreugde en inzicht en open communicatie. Snubbelbubbel verzorgt lessen op maat en houdt rekening met jouw inbreng.

Herken jij jezelf in één of meerdere 'puntjes'? Dan is yoga misschien echt wel iets voor jou.

- je bent tussen 11 en 17 jaar oud
- je wil genieten en bewust ontspannen
- je hebt er soms gewoon allemaal eventjes genoeg van          
- je ervaart regelmatig stress
- je bent soms bang dat iets niet zal lukken
- je hebt soms het gevoel dat alles zo snel lijkt te gaan
- je bent soms opvliegend
- je hebt soms het gevoel dat niemand jou begrijpt
- je wil werken aan  lichaam en geest
-...


Prijs?
Reeks van 5 lessen: €45
Prijs losse les: €10
Inschrijven?
Inschrijven kan je:
via een mailtje naar: snubbelbubbel@yahoo.com
of via een belletje op 0494/33.78.51
Betalen?
Inschrijving is definitief na betaling op rekeningnummer BE40 0016 5255 6563 op naam van Evi Saerens met mededeling: naam tiener(s), tieneryoga   
Losse lessen kunnen de dag zelf bij aanvang van de les cash betaald worden.
Informeer ook even bij je mutualiteit of zij een tussenkomst voorziet in tieneryogalessen.

Kan je er niet meteen bij zijn vanaf de eerste les? Geen probleem. Je bent steeds welkom!


zondag 18 februari 2018

Ik kan het! Over kunst, angst, moed, zelfvertrouwen en een vleugje yoga...

Woensdag trokken we met ons gezin naar Museum M in Leuven. Naast een bezoekje aan de tentoonstelling met de werken van Edgard Tytgat, kozen we voor een ontdekkingstocht door het museum. We lieten ons hierbij inspireren door het gezinsparcours De reis van Dobedo in M. Het werd een tocht over moed, angst en zelfvertrouwen... een tocht waarin niet alleen het kijken naar kunst, maar ook het benoemen van emoties en praten met elkaar centraal stond. Interactief, rustgevend, verhelderend en dit aan de hand van kunst en een prachtig verhaal van Peter Verhelst. Een uitstap die blijft nazinderen en meteen de inspiratiebron vormt voor een kort stukje over zelfvertrouwen.


Info over het gezinparcours: https://www.mleuven.be/nl/met-kinderen

Ik kan het!

Een zinnetje als een ander. Of toch niet? Twijfel, een stemmetje dat zegt: "Dat lukt nooit.", een lat die wel heel erg hoog ligt... Er zijn tal van redenen waardoor kinderen, tieners en volwassenen wel eens twijfelen aan hun zelfvertrouwen. 

Maar wat betekent zelfvertrouwen? En hoe kan je het vertrouwen in jezelf laten groeien? Yoga, meditatie en mindfulness kunnen ondersteunend werken bij het ontwikkelen van kernkwaliteiten, talenten en het empathisch vermogen naar onszelf en de wereld rondom ons. Geïnspireerd door de talrijke literatuur hieromtrent in boeken, tijdschriften en opleidingen, volgen hier enkele concrete vragen, tips en handvatten om met een kernkwaliteit als zelfvertrouwen aan de slag te gaan. Tips die je zowel  thuis met je kinderen, in je klas, in een tieneryogales, tijdens een coachingtraject of voor jezelf kan toepassen. 

Zelfvertrouwen... Wat is dat? 


Lees de onderstaande zinnetjes en kijk even welke zin jou aanspreekt. 
Welk gevoel krijg je bij een bepaalde zin? 
Is er een zin waar je je 100% in kan vinden? 
Is er misschien een zin die weerstand oproept? 





Zelfvertrouwen... 3 tips om je zelfvertrouwen een boost te geven


Visualiseer je eigen succes. Zie hoe je vol zelfvertrouwen voor een groep staat, vlot vertelt en je de anderen meeneemt in jouw verhaal. 

Weet dat je kan groeien in dat wat je doet. Oefening baart kunst, zeggen ze wel eens. 

Durf falen.Wist je dat J.K. Rowling de manuscripten van de Harry Potter boeken naar maar liefst 12 uitgevers heeft gestuurd voor er een uitgeverij was die haar verhalen wilde uitgeven en het vertrouwen en het geloof van de schrijfster dat dit een succesverhaal zou worden, deelde? De schrijfster geloofde in zichzelf en in haar verhalen en toonde na elk 'faalmoment' voldoende veerkracht om recht te veren en de moed te vinden om het manuscript opnieuw te verzenden. Zelfvertrouwen betekent dus ook durven falen en weer opveren. 

Een leuk filmpje rond zelfvertrouwen waarin onder andere de drie bovenstaande tips worden toegelicht, is "3 tips to boost your confidence" van Ted Ed.




Zelfvertrouwen... Vraag maar raak en doe maar op!


Vraag maar raak:

- Zijn er situaties waarin je het een uitdaging vindt om te geloven in jouw kunnen en kracht? Welke?
- Lukt het jou om na een tegenslag, een ruzie, ... weer recht te veren en te leren uit je ervaring? Wat zou jou hierbij kunnen helpen?
- Geef 1 situatie waarin jij vol overtuiging zegt: "Ik kan het!"

Doe maar op:

Wanneer je de volgende keer voor een uitdaging staat die jouw zelfvertrouwen op de proef stelt, bekijk dan even het volgende:

- Omschrijf de situatie voor jezelf.
- Welk gevoel roept de situatie bij jou op?
- Welk gevoel is gewenst?
- Wat heb jij nodig om in deze situatie in jezelf te geloven en volmondig te zeggen: "Ik kan het!"



Zelfvertrouwen... kop omhoog en borst vooruit!


"Kop omhoog en borst vooruit." Je hebt dit zinnetje vast al een keertje gehoord. Door deze krachtige uitspraak te combineren met een yogahouding op een stoel wordt de uitspraak nog sterker en gaat ze zich als het ware nog steviger nestelen in je brein en je lichaam. Doe maar even mee en voel maar wat deze oefening met jou doet. De oefening kan zowel voor kinderen, tieners, jongeren, als volwassenen...thuis, in de klas... bijna overal feitelijk.

Kom vooraan op je stoel zitten en plaats je voeten stevig en op heupbreedte op de grond. Je knieën staan hierbij mooi boven je enkels.

Beweeg je armen naar achter en neem met je handen de leuning van jouw stoel vast.

Open nu op een inademing je borst naar voor en in de breedte. Dit doe je door je schouders in de richting van de leuning van jouw stoel te bewegen. 

Je schouders blijven laag. Adem uit.

Op een volgende inademing, kijk je omhoog.

Adem nu rustig in en uit. Op een volgende uitademing zeg je krachtig: "Kop omhoog en borst vooruit. Ik kan het!"


Herhaal dit drie keer en blijf gedurende de hele oefening stevig met je voeten op de grond duwen. Hou contact met de grond onder je en vertrouw op de sterkte van jouw armen.


Yes, cou can!


woensdag 14 februari 2018

De houthakker

Ik voel me zo boos, verdrietig, mislukt...
Het is zo druk in mijn hoofd!
Dit lukt me nooit...
Hier is zoveel lawaai!

Het gebeurt wel vaker dat kinderen heel wat indrukken opslaan in hun hoofd en lijf, bijgevolg met zichzelf geen blijf meer lijken te weten en het moeilijk vinden om de rust terug te vinden. Dit kan zowel tijdens de dag leiden tot hoofdpijn, buikpijn, verminderde concentratie en wiebelend zitten als 's avonds tot uiting komen in prikkelbaar gedrag of uitstelgedrag bij het naar bed gaan. 

Gelukkig is er de Houthakker, een krachtig ontladende houding - ook voor grote mensen met een jong hart prima geschikt - die jou, je kind, je leerlingen... kan helpen bij het loslaten van negatieve maal - en piekergedachten en het terugvinden van evenwicht en balans. 



Kom staan in de berghouding met je voeten iets wijder dan heupbreedte. Duw je voeten stevig in de grond en voel hoe je staat.
Strengel je vingers in elkaar, steek je wijsvingers omhoog en breng ze tegen elkaar. Op een inademing neem je je armen mee omhoog boven je hoofd en naar achter. Op een uitademing laat je je armen vervolgens naar beneden gaan als een bijl tussen je benen en roep je krachtig: ‘Ha’. Doe dit een paar keer. Kom nadien terug in de berghouding staan en voel na.

Een heerlijke houding om te ontladen en te ontspannen op het einde van de dag. De Houthakker opent het gebied rond hart en longen en helpt je om dieper in te ademen. Door de krachtige beweging en het stevig uitademen met een “Ha” werkt de Houthakker ook reinigend. Je kan kinderen die vaak spanning vasthouden, moeilijk de slaap kunnen vatten, zich boos voelen of maalgedachten hebben uitnodigen om hun gedachten, spanning, boze gevoel te verwoorden en dit voor hen neer te leggen als een boomstronk. Ze hakken dan letterlijk hun beer op de weg in twee. Laat hen nadien een mooie gedachte inademen naar hun hart en hun buik. 

Veel plezier met deze oefening!